سر خط آخرین خبرها...

آزادی دیکتاتور مصر از زندان

حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر پس از ۶ سال زندان آزاد شد و به خانه‌اش بازگشت.


دولت و ملت در اجرای اقتصاد مقاومتی در کنار هم باشند/ نیازمند شورای شهری با روحیه انقلابی و اسلامی هستیم

امام جمعه میبد با برشمردن برخی مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی گفت: در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باید دانشگاه و صنعت با هم و در کنار هم کار کنند.


۶۹ نفر برای شوراهای شهر و روستا در میبد ثبت نام کرده اند/ داوطلبان نام نویسی را به روزهای آخر موکول نکنند

رئیس هیأت اجرایی انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی در شهرستان میبد گفت: کسانی که قصد ثبت نام در انتخابات شوراها را دارند، فرایند نام نویسی را به روزهای آخر موکول نکنند.


اهدای اعضای مادر ۳۴ ساله میبدی به سه بیمار نیازمند

اهدای اعضای بدن یک مادر ۳۴ ساله میبدی که دچار مرگ مغزی شده بود به عنوان نخستین اهدای عضو سال جدید استان یزد به سه بیمار نیازمند زندگی دوباره بخشید.


دیدار نوروزی وزیر ارتباطات با آیت الله اعرافی

در نخستین روز از سال جدید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه جمعی از مسولین ارشد استان با امام جمعه میبد دیدار و نوروز را به وی تبریک گفت.


اسکان ۶۲۰ هزار مسافر نوروزی در استان یزد

مسئول روابط عمومی و ستاد اسکان آموزش و پرورش یزد گفت: از ابتدای تعطیلات نوروز تاکنون ۶۲۰ هزار مسافر در مدارس و سایر مراکز اقامتی زیر پوشش ستاد اسکان استان ثبت نام و پذیرش شده اند.


بهره برداری از ۱۹ طرح مخابراتی در میبد

۱۹ پروژه مخابراتی شهرستان میبد با حضور دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از مسئولان استانی و محلی مخابرات یزد در مرکز تلفن سلمان فارسی میبد به بهره برداری رسید.


تأکید فرماندار میبد بر ورود نخبگان به شورای شهر

فرماندار میبد بر ورود افراد نخبه و متعهد در شورای اسلامی شهر و روستا تأکید کرد.


راه‌اندازی نهضت شاسی بلند در میان مدیران یزد

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: کسی که می‌خواهد در این نظام خدمت کند باید خود را خدمتگزار مردم بداند، اما اکنون در استان یزد نهضت خودروی شاسی بلند راه افتاده و مدیران سوزوکی سوار شده‌اند.


اجرای طرح آرامش بهاری در امامزادگان شهرستان میبد

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه میبد از اجرای طرح آرامش بهاری درامامزادگان این شهرستان در ایام نوروز خبر داد.


دسته بندی اخبار





Powered by WebGozar

شماره خبر: 52559 ۱ دیدگاه انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲ نسخه چاپي ارسال به دوستان

مهارت‌های فرزندپروری

نارین نیوز» حوزه سلامت

مهارت‌های فرزندپروری

دکتر اشرف روح بخش

نحوه مطرح کردن درخواست از کودک: برای اینکه دستور یا خواسته ما بیشترین تأثیر را بر روی کودک بگذارد و  وادار شود خواسته ما را انجام دهد لازم است در ابتدا نحوه درخواست از کودک را بدانیم.
زمانی که می‌خواهید دستوری به او بدهید ابتدا توجه او را جلب کنید او را صدا بزنید و منتظر شوید به شما نگاه کند اگر در حال تماشای تلویزیون و یا بازی است لازم است آن را قطع کرده و به شما نگاه کند پس بهتر است درخواست‌های خود را در صورت امکان موقع پخش برنامه‌ای که ساعت‌ها منتظر پخش آن بوده مطرح نکنید. اگر کودک به شما نگاه نکرد یا به شما پاسخ نداد مجدداً او را صدا بزنید یا در محدوده دید او قرار بگیرید چون لازم است توجه او کاملاً به شما معطوف شود بعد درخواست خود را مطرح کنید. زمان صحبت با کودک و به‌خصوص دستور دادن در سطح چشمان او قرار بگیرید پس لازم است بنشینید. این نکته را همیشه موقع صحبت با کودکان به خاطر داشته باشید، دستورتان کوتاه، ساده، صریح و مشخص باشد و چندجمله‌ای نباشد چون کودک در فهم معانی پیچیده که با مثال یا کنایه گفته شود مشکل دارد. مثلاً کودک نمی‌داند پسر خوبی باش دقیقاً یعنی چه؟ لحن شما در موقع دستور دادن بهتر است قاطعانه باشد و اگر لازم است از اشاره انگشت هم می‌توانید استفاده کنید. از دستور دادن با فریاد و خشونت بپرهیزید اگر کودک بلافاصله دستور شما را اجرا کرد طبق تکنیک‌های تشویق بلافاصله باید از او تشکر کرد و تشویق کنید اگر بعد از ۵ ثانیه اجرا نکرد مجدداً دستور خود را تکرار نمایید و اگر در حال تماشای تلویزیون است آن را خاموش کنید، اگر بعد از ۳ بار دستور دادن را اجرا نکرد وارد تکنیک‌های تشویق یا محروم‌سازی یا نادیده گرفتن شوید.
مهارت‌های فرزند پروری
تکنیک‌های تشویق:
شاید این اتفاق برای همه ما والدین پیش آمده باشد که موقع خرید جنس دلخواه کودک برای اینکه حداکثر استفاده از موقعیت را برده باشیم به او بگوییم «این جایزه فلان کار خوبی است که چند روز قبل انجام داده بودی» یا برعکس به کودکمان بگوییم «اگر این کار خوب را انجام بدهی هر وقت رفتیم مغازه برات اسباب‌بازی می‌خرم»
تاکنون به این فکر کرده‌اید که آیا این روش شما واقعاً توانسته است رفتار مطلوب موردنظر شما را در او بیشتر کند یا خیر؟ آیا موفق بوده‌اید یا خیر؟ و اگر بخواهید یک رفتار خوب در کودک تقویت شود چگونه باید به او پاداش دهید؟
شرایط یک تشویق ایده آل به این صورت است:
اولاً قبل از تشویق برای کودکمان مشخص می‌کنیم که کدام رفتار را از او می‌خواهیم؟ درواقع ما به یک کار مشخص جایزه می‌دهیم نه به خصلت او. مثلاً به فرزندمان نمی‌گوییم اگر بچه خوبی باشی برایت جایزه می‌گیریم چون کودک معنی خوب بودن را نمی‌داند بلکه می‌گوییم اگر شب مسواک بزنی و…
لازم است بدانیم خود تشویق انواعی دارد گاهی چیزی است که برای کودک می‌خریم، گاهی رفتار محبت‌آمیز ما مثل بوسیدن و در آغوش گرفتن و گاهی هم فعالیت‌هایی مثل پارک بردن و یا دیدن فیلم و.. است و قبل از تشویق خوب است لیستی از جوایز کوچک و ارزان‌قیمت که کودکمان دوست دارد را با همکاری خودش تهیه کنیم.
تشویق باید بلافاصله بعد از انجام کار باشد و به تعویق انداخته نشود مثلاً در کودک مبتلا به شب‌ادراری به‌محض باز کردن چشم‌هایش و خشک بودن رختخواب همان‌جا جایزه باید داده شود. در ابتدا هر رفتار یک تشویق، و بعد می‌توان با استفاده از برچسب یا ستاره هر دو و سه یا چهار بار که جمع شد جایزه بدهیم تا رفتار در کودک تثبیت شود.
هر بار یک رفتار را تغییر بدهید و بعدازاینکه خیالتان راحت شد که تغییر موردنظر در کودکتان داده‌شده است سراغ رفتار بعدی بروید. همیشه در نظر داشته باشید که خواست شما با توانایی‌های کودک و مرحله تکاملی او منطبق باشد مثلاً از کودک ۴ ساله انتظار نداشته باشید همه‌جا موقع ورود سلام کند چون این رفتار را کودکان در ۵ سالگی می‌آموزند.
تشویق/ باج دادن/ مسئولیت‌پذیری
«بیا پسرم این شکلات را بگیر و قول بده که در مهمانی پسر خوبی باشی»
«اگر می‌خواهید که من درس بخوانم برای من تبلت بخرید چطور همه بچه‌ها تبلت دارند ولی من ندارم تا نخرید من سراغ درس نمی‌روم»
نظر شما چیست؟ آیا این روش مؤثر است؟
به پاداش دادن قبل از انجام کار یا رفتار مثبت باج‌خواهی گفته می‌شود. درواقع این کار نه‌تنها باعث بیشتر شدن رفتارهای مطلوب نمی‌شود بلکه پس از مدتی برای داشتن همان رفتارهای قبلی مجبوریم بهره بیشتری بپردازیم مثلاً اگر فرزندتان قبلاً کمی درس می‌خواند حالا برای همان مقدار درس خواندن ناچارید هزینه کنید. چاره چیست؟
پاداش همیشه بلافاصله بعد از انجام کار یا تغییر رفتار داده شود.
در مورد آنچه وظیفه فرزندانمان بجا آوردن آن‌ها است مثل درس خواندن نیاز به مشروط کردن برای کسب جایزه نیست اتفاقاً پرورش مسئولیت‌پذیری کودک، لازم است با عواقب رفتار منفی خود روبرو شود و اگر شما با مداخله خود جلوی اتفاقات منفی را بگیرید کودک را از تجربه‌ای مفید محروم کرده‌اید مثلاً کودکی صبح‌ها دیر از خواب برمی‌خیزد بسیاری از والدین با پوشاندن لباس به کودک و یا گذاشتن غذا دردهانش سعی می‌کنند تأخیر او را جبران کنند پس کودک همیشه رفتارش را ادامه می‌دهد درحالی‌که یک‌بار روبرو شدن با نتیجه دیر رسیدن بهترین اثر را خواهد داشت این مسئله به‌خصوص در دوران نوجوانی که رفتارهای پرخطر بروز می‌کند اهمیت زیادی دارد در صورت رفتار غیرقانونی با فرزندتان همدست نشوید تا رفتارش را مخفی کند بلکه او را با عاقبت کارش روبرو کنید تا از این حوادث درس بگیرد.
در خرید وسایلی مانند تبلت یا از این قبیل با فرزندتان قرار بگذارید که کسری از هزینه آن را می‌پردازید مثلاً نصف و بقیه هزینه را خودش فراهم کند این پول را می‌توانید با تعریف یک فعالیت فوق‌برنامه و پرداخت پول تدریجی به او فراهم نمایید تا پس‌انداز و تلاش را فرابگیرد.
تکنیک‌های نادیده گرفتن:
تقریباً تمامی رفتارهای نامطلوب کودک را می‌توان با نادیده گرفتن خاموش کرد به‌استثنای رفتارهای خطرناک و آسیب‌زننده که نیاز به اقدام مقتضی دارد و نمی‌توان نادیده گرفت.
رفتارهای کودکان با توجه اطرافیان تقویت می‌شوند، این توجه می‌تواند مثبت باشد مثل تأیید و تشویق یا منفی باشد به‌صورت نصیحت و ابراز نارضایتی و حتی خشم و تنبیه فیزیکی.
گاهی می شود کودک به‌خصوص در موقع نیاز، توجه ما را دریافت نکرده باشد و برای جلب این توجه حتی اگر به عصبانی نمودن والدین هم باشد کارش را ادامه می‌دهد و حتی بیشتر برای آن پافشاری می‌کند و هرچه بیشتر ما را خشمگین کند توجه بیشتری دریافت می‌کند پس تبدیل به کودکی لجباز می‌شود، کودکی که بخواسته‌اش نرسد با فریاد و گریه‌های امان ناپذیر وادارمان می‌کند بخواسته‌اش تن دهیم پس حال ما باید چه‌کاری را انجام دهیم؟
تکنیک‌های محروم‌سازی: در صورت عدم انجام دستورات استفاده می‌شود و درواقع تنبیه پذیرفته‌شده است.
وقتی می‌خواهید که به کودکتان دستور دهید او را صدا بزنید توجهش را به خودتان جلب کنید یک‌بار که دستور دادید ۵ ثانیه صبر کنید اگر گوش نداد مجدداً تکرار کنید به‌خصوص در موارد قشقرق کودک اگر ساکت نشد در اتاقی که اسباب‌بازی و سرگرمی است وسیله آسیب‌رسان ندارد و تاریک هم نیست البته شامل حمام یا انباری یا دستشویی نمی‌شود یک صندلی قرار دهید به‌طوری‌که کودک بعد از نشستن روی آن پاهایش به زمین نرسد حالا او را به این اتاق بفرستید و اگر نرفت او را روی صندلی بگذارید و از پشت با گرفتن دستانش او را مهر کنید صبر کنید تا ساکت شود بعد از ساکت شدن به تعداد سال‌های سن کودک باید دقیقه طول بکشد تا ساکت روی صندلی نشسته باشد آن موقع او را پایین بیاورید مثلاً دو دقیقه برای یک کودک دوساله، حالا دستورتان را تکرار کنید اگر بازهم عمل نکرد مجدداً تکرار کنید. معذرت‌خواهی کودک و قول تکراری دادن کودک نباید مانع انجام این کار شود محروم‌سازی را همه‌جا به کار ببرید حتی اگر در مغازه قشقرق می‌کند او را در گوشه فروشگاه قرار دهید از شدت گریه کودک وحشت نکنید چون به‌تدریج کم خواهد شد هرگز کودکتان را تنبیه فیزیکی نکنید، نگویید دوستش ندارید، نگویید دیگر پدر یا مادرش نیستید زیرا این رفتارها زخم‌های عمیقی بر کودکتان وارد می‌کند.
در مقابل رفتارهای نامطلوب غیر آسیب‌رسان بهترین اقدام شما به‌عنوان والدین این است که «نبینید، نشنوید، کودک را لمس نکنید»
هرگونه ارتباط کلامی با کودک را قطع کنید، سرتان را برگردانید و به کار دیگری مشغول شوید اگر در آغوش شما بود او را بر زمین بگذارید و تا زمانی که رفتارش را ادامه می‌دهد کاملاً مثل مجسمه رفتار کنید در صورتتان نشانی از خشم نباشد چون کودکتان هرگونه تغییر حالتی در شما را تشخیص می‌دهد و اگر بداند که شما را خشمگین می‌کند به کارش ادامه می‌دهد در مواقع عادی با خودتان مجسمه بودن را تمرین کنید؛ در ابتدای انجام این تکنیک کودکتان متعجب خواهد شد و اگر این را شما ماهرانه انجام دهید او بیشتر رفتار بدش را تکرار می‌کند تا شکستتان دهد اگر شما همچنان بی‌توجهی کنید درنهایت می‌فهمد که از شما چیزی کسب نمی‌شود و کم‌کم رفتارش کم و خاموش می‌شود. از گریه و قشقرق کودکتان نترسید چون ترس شما او را جری‌تر می‌کند حتی برای اینکه بداند اسلحه گریه دیگر برای شما کارساز نیست خودتان این پیشنهاد را به او بدهید که مثلاً «من این را برایت نمی‌خرم آگه دوست داری بنشین و گریه کن و اگر هم می‌خواهی داد بزنی ازنظر من اشکال ندارد چون می‌دانم ناراحتی» در ابتدا کودک شما را امتحان می‌کند پس صبور باشید و کوتاه نیایید.
هیچ کودکی از گریه نمرده است برای اطرافیان هم روشن کنید که روش شما این است تا در این موارد با دخالتشان کار را خراب‌تر نکنند به‌خصوص در مواردی که مادربزرگ‌ها هم به نگهداری کودک کمک می‌کنند. هرچند فقط روش تربیتی شما است که رفتار او را مشخص می‌کند نه مادربزرگ‌ها یا مربی مهد پس نگران دخالت آن‌ها نباشید. پس از قطع رفتار نامطلوب از حالت مجسمه به‌سرعت خارج شوید لبخند بزنید و با او بازی کنید تا برای قطع رفتارش تشویق شود با کودک قهر نکنید، هرگز تهدید به دوست‌نداشتن او نکنید، نگویید پدر یا مادرش نیستید فقط مجسمه شوید.

اخبار مرتبط :

چگونگی معالجه کودکان بیش‌فعال

آثار هنری ۲۲مهد کودک تحت نظارت بهزیستی میبد در نمایشگاه کودک خلاق

ضعف مهارت‎‎های اجتماعی کودکان خانواده‎‎های تک فرزند

والدین بخوانند! “دنیای بدون بازی از نظر کودک زندانی بیش نیست” (قسمت اول)

جنازه کودک ۶ ساله مهریزی از عمق ۴متری استخر بیرون آمد

یک پاسخ به “مهارت‌های فرزندپروری”

  1. دانلود فیلم می‌گه:

    خسته نباشید مرسی به خاطر این مطالب زیبا

پاسخ دهید

کاربر گرامي؛ قبل از فرستادن ديدگاه، قوانين اين بخش را مطالعه نماييد.