مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: فیبر غذای غیرقابل هضم است، اما فواید تغذیه‌ای بسیاری دارد که مهمترین نقش حجم دهی به غذاها برای اشخاص است که قصد کاهش وزن دارند و مجبور می شوند انرژی غذای خود را کاهش دهند همچنین فیبر باعث می شود فرد با سرعت بیشتری احساس سیری کند.

به گزارش پایگاه خبری نارین، مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری از یزد با اشاره به لزوم استفاده از رژیم غذایی مناسب در هنگام تلاش برای کاهش وزن گفت: یکی از راه های کاهش وزن استفاده از مواد حاوی فیبرها  است که عمدتاً در خانواده سبزیجات، میوه ها و بعد از آن در حبوبات و مقداری هم در شیر و لبنیات وجود دارد.

دکتر یوسف نقیایی افزود: مواد حاوی فیبر انرژی کمتری دارند که در این بین سبزی‌ها کم انرژی ترین ماده حاوی فیبر است که در عین غذای قابل توجهی است.

وی بیان داشت: فیبر غذای غیر قابل هضم است، اما فواید تغذیه ای بسیاری دارد که مهمترین نقش حجم دهی به غذاها برای اشخاص است که قصد کاهش وزن دارند و مجبور می شوند انرژی غذای خود را کاهش دهند همچنین فیبر باعث می شود فرد با سرعت بیشتری احساس سیری کند.

وی ادامه داد: از طرفی فیبر سرعت عبور غذا در طول دستگاه گوارش را افزایش می دهد، لذا مقدار قند و چربی از لحاظ جذب کاهش پیدا می کند، این امر کمک می کند افرادی که چاق هستند کمتر این مواد غذایی را دریافت کنند. همچنین بیشتر حرکات روده را تسریع می کند و از عوارض گوارش مثل یبوست جلوگیری می کند.

نقیایی تاکید کرد: بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی فیبر هم باعث سیری و حجم دهی به غذا و کاهش جذب قند و چربی می شود.

وی اظهار کرد: توصیه می شود افراد به صورت روزانه در کنار غذاهای اصلی ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر دریافت کنند. برای این کار باید بین ۳ تا ۵ واحد غذای حاوی فیبر مثل سبزی ها را دریافت کرد. باید گفت هر واحد سبزی یک لیوان سبزی خام یا نصف لیوان سبزی پخته است.

مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد عنوان کرد: یکی دیگر از روش های درفیات فیبر استفاده از نان و غلات سبوس دار است. نانی که از آرد سبوس دار پخته شود دارای ارزش غذایی بیشتر بوده و سالم تر است. نان های سنگک، بربری بالاتر و نان های باگت و ساندویچی و شیرینی ها در انتهای لیست غذاهای حاوی فیبر قرار می گیرند.