بهره‌برداری از خط دوم مسیر ریلی میبد- شمسی- ارژنگ به‌عنوان بخشی از پروژه ملی دوخطه شدن مسیر ریلی بافق ـ زرین‌شهر سهم مهمی در ترانزیت پاک و ایمن کالا و مسافر در پهنه ایران اسلامی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار نارین، کشور ایران با ۱۱ هزار کیلومتر شبکه ریلی استاندارد، ظرفیت بالایی در حمل و نقل ریلی برای انتقال بار از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر دارد. حمل ونقل ریلی در شهرها و بین‌ شهرها امن‌ترین و از نظر زیست‌محیطی سالم‌ترین شیوه حمل ونقل است. بر اساس اهدافی که برای حمل ونقل ریلی در کشور تعیین شده در سال ۹۹ افزایش حمل و نقل بار از ۳۴ میلیون تن به ۹۱ میلیون تن و جابجایی ۴۳ میلیون مسافر می‌باشـد.

باید گفت در جاهایی که امکانات ریلی وجود دارد، مطلوب است که انتقال بار از جاده به ریل منتقل شود و با توجه به این که ظرفیت انتقال بارهای داخلی و هم بارهای ترانزیتی به روی ریل در سطح بالایی وجود دارد به نظر می‌رسد سیاست‌های دولت در توسعه خطوط ریلی عاقلانه بوده و نقش موثری در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

بر همین اساس توسعه حوزه ریلی در برنامه ششم توسعه در اولویت است که یکی از ارکان سه گانه برنامه ششم توسعه، تعیین محور برنامه‌ریزی است. از این رو دولت نیز باید با اهتمام بیشتر به سمت توسعه زیرساخت‌های ریلی هم از منظر توسعه خطوط و هم از منظر پروژه‌های دو خطه و هم از منظر ارتقای سیستم‌های علایمی و الکتریکی پیش برود.

باید گفت صنعت حمل و نقل ریلی در کلیه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دارای جایگاه ویژه‌ای است و از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. در کشور ما نیز به علت موقعیت جغرافیایی خاص از دیرباز به عنوان پل ارتباطی غرب و شرق مطرح گردیده و در حال توسعه می باشد.

ساخت و توسعه خطوط ریلی در ایران بر عهده معاونت ساخت و توسعه راه آهن است. در این میان شرکت های مختلفی بعنوان پیمانکار در امر توسعه خطوط ریلی کشور فعالیت می کنند.

شرکت جنرال مکانیک که بصورت سهامی خاص اداره می‌شود، یکی از این شرکت‌ها می‌باشد. این شرکت در سال ۱۳۳۳ فعالیت خود را آغاز نمود. محدوده فعالیت شرکت در تمامی زمینه های عمرانی از جمله ابنیه سنگین، کارهای زیربنایی، ساخت سدها، خطوط انتقال آب، موج شکن و اسکله سازی، ساخت انواع راههای شهری و برون شهری شامل آزادراه، تونل های طویل، پلها و انجام امور زیرسازی و روسازی ریلی، احداث ساختمان های بلند، شهرک سازی، ایستگاه های راه آهن و ترمینال های فرودگاهی، ساختمان های خاص از جمله ورزشگاه و سازه های صنعتی، تصفیه خانه های تخصصی آب و فاضلاب، حوزه های پایین دستی و بالا دستی نفت و پتروشیمی می توان نام برد.

پل احداثی شرکت جنرال مکانیک در مسیر ریلی ایستگاه میبد - شمسی

هم اکنون این شرکت تجربه‌ای بالغ بر شش دهه فعالیت پیوسته عمرانی در داخل کشور و در عرصه بین‌المللی را داراست، از دلایل تداوم خدمات و ماندگاری شرکت، می توان به اصولی همچون جلب اعتماد و اخذ رضایت کارفرمایان، حفظ و ارتقاء دانش و تجربه فنی کارکنان همچنین مقدم دانستن کیفیت خدمات بر سایر امور نام برد. گستردگی کارها موجب افزایش توان تخصصی این شرکت گردیده و با دیدگاه مدیریت پروژه محور همچنین انجام برنامه ریزی صحیح بر حسب استراتژی مناسب مدیریت ارشد شرکت باعث بهره‌وری و افزایش راندمان تجهیز ناوگان و ماشین آلات شرکت در کلیه زمینه ها از جمله منابع انسانی، تجهیزاتی و مالی گردیده است.

دولت از سال ۱۳۹۳ و طی دستور مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی و در چارچوب پروژه ملی راه آهن محور بافق به زرین شهر به طول ۷۰۰ کیلومتر اقدام به دوخطه کردن خطوط ریلی راه آهن در شهرستان‌های یزد، میبد و اردکان به طول ۳۸ کیلومتر از ایستگاه شمسی – میبد نمود.

محور راه آهن یک خطه شمسی – میبد – ارژنگ بخشی از راه آهن یزد – اصفهان است که به طول حدود ۳۰ کیلومتر در اطراف شهر میبد واقع شده است.

این مسیر در راستای جنوب شرقی – شمال غربی از ایستگاه شمسی شروع شده و پس از طی مسیر حدود ۱۴ کیلومتری به ایستگاه میبد می‌رسد و سپس با طی مسیری حدود ۱۴ کیلومتر به ایستگاه انتهایی مسیر یعنی ارژنگ منتهی می‌گردد.

ایستگاه میبد در سه راهی اتصال به محور یزد، محور اصفهان و محور اردکان قرار گرفته است و علاوه بر محور یزد – اصفهان به محورهای اردکان – قم و اردکان – چادرملو هم متصل می‌گردد. ایستگاه ارژنگ نیز علاوه بر واقع شدن در مسیر محور یزد – اصفهان به ایستگاه اردکان متصل است. سه ایستگاه میبد – اردکان – ارژنگ مثلثی تشکیل داده‌اند که محورهای یزد – اصفهان، اردکان – قم و اردکان – چادر ملو را به هم ارتباط می‌دهد.

کلنگ‌ احداث خط دوم راه آهن میبد – شمسی – ارژنگ و اتصال آن به پروژه ملی راه آهن محور بافق به زرین شهر، بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور معاون استاندار یزد، مدیرکل راه آهن یزد، فرماندار میبد و برخی از مسوولان استانی و شهرستانی در ایستگاه میبد به زمین زده شد.

این پروژه که عملیات اجرای آن بر عهده شرکت جنرال مکانیک می‌باشد شامل زیرسازی، پل‌سازی و روسازی با تحمل بارمحوری از ۲۵ تن به وزن ۳۰ تن و با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای اولین بار در کشور انجام شده و حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

هر چند طبق وعده مسئولان قرار بود این پروژه تا ۲۲ بهمن امسال به بهره‌بردرای برسد، اما با مشکلاتی که در بخش تأمین اعتبارات به وجود آمده، به نظر می‌رسد این مسیر اواسط سال آینده به خطوط ریلی کشور متصل شود.

گفتنی است با بهره‌برداری از این پروژه ملی، شاهد کاهش زمان سیر قطارهای باری از ۱۸ ساعت به ۱۲ ساعت و همچنین افزایش بار عمومی از محور مذکور به میزان ۵۰ میلیون تن در سال و همچنین کاهش هزینه مصرف سوخت به مقدار ۱۳۶ میلیارد تومان در سال و همچنین کاهش گازهای آلاینده تا ۵۲۰۰ تن و کاهش سوانح رانندگی و تلفات جاده‌ای خواهیم بود که این امر سهم مهمی در ترانزیت پاک و ایمن در پهنه ایران اسلامی خواهد داشت.

نارین-تلگرام