دکتر سید مصطفی شیریزدی

از نظر فیزیولوژی ورزش برروی سیستم عضلانی استخوانی و سیستم متابولیک و قلبی عروقی و سیستم تنفسی و روحیات فرد اثرات بسیار مطلوبی می گذارد به طوری که این فواید شامل موارد زیر می باشد.

۱- ورزش باعث می‌شود میزان از کار افتادکی و وابستگی فرد به دیگران را برای برطرف نمودن نیازهای بهداشتی تغذیه ای در ۵ سال اخر عمر  بطور مشخص کاهش یابد.

۲- فعالیت فیزیکی و ورزش بطور مشخص باعث کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و نیاز به جراحی‌های پیچیده قلب و عروق و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن می‌شود.

۳- ورزش های هوازی دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد و در دیابت نوع ۱ باعث افزایش حساست بدن به انسولین می‌شود در نتیجه باعث کنترل قند خون وکاهش عوارض بسیار وخیم دیابت که شامل نارسایی کلیه و پای دیابتی و عوارض روحی روانی آن می‌گردد.

۴- ورزش بطور مشخص باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های پستان – روده –پرستات –رحم و لوزالمعده می‌شود بطوریکه که میتوان نقش آن در پیشگیری از این سرطانها ۳۰% دانست.

۵- ورزش باعث کنترل وزن و جلوگیری از چاقی می‌گردد به طوری که پیشنهاد می‌کنیم وقتی صحبت از کاهش وزن می‌گردد آحاد جامعه بجای آن که به رژیم های غذایی افراطی توجه نماید با یک فعالیت ورزشی حداقل ۳۰ دقیقه در روز رژیم غذایی لذت بخشی داشته باشند.

۶- ورزش باعث کاهش پوکی استخوان می‌شود و با یک فعالیت فیزیکی مناسب شما می‌توانید تراکم استخوان‌های خود را افزایش دهید.

۷- ورزش باعث می‌شود افراد سیگاری راحت‌تر اقدام به ترک سیگار نمایند و حتی از چاقی ناشی از ترک سیگار پیشگیری گردد.

۸- فعالیت ورزشی به طور مشخص باعث کاهش  سنگ کیسه صفرا می‌گردد که متاسفانه در جامعه ما به علت نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب و مستمر افراد حتی در سن زیر ۴۰ سالگی به سنگ کیسه صفرا و عوارض آن دچار می‌شوند.

۹- ورزش بطور مشخص شانس زوال عقلی و دمانس را کم می‌کند و همچنین می‌توانید با یک فعالیت فیزیکی روزانه ۳۰ دقیقه میزان اضطراب و استرس و افسردگی را در خود کاهش دهید.

در خاتمه :  برای آن که یک زندگی شاد و همراه با سلامت داشته باشید حداقل ۳۰ دقیقه در روز فعالیت فیزیکی مناسب با شرایط خودتان داشته باشید و از همین  الان به فکر ۵ سال آخر عمر خود در سن کهولت باشید که باعث شود در آن زمان نیاز به افراد دیگر برای زندگی و امور بهداشتی و تغذیه ای خود نداشته باشید.

  • زندگی سالم و شاداب در گرو فعالیت فیزیکی و ورزش مستمر برای حداقل ۳۰ دقیقه در روز است سعی کنید برای آن در ۲۴ ساعت شبانه روز وقت تعیین نمایید و از همین امروز شروع نمایید.