اگر تکالیف و وظایفی که معلم بر عهده دانش آموز گذاشته با اقدامات ندانسته و بدون کارشناسی برخی از والدین همراه شد و نقض گردید آن وقت قطعا فضای ذهنی دانش آموز به هم ریخته خواهد شد و ادامه کار را سخت خواهد کرد.

نارین‌خبر» در ایام ابتدای سال تحصیلی همچون سال‌های گذشته دغدغه‌هایی در ذهن معلمان، والدین و دانش‌آموزان وجود دارد. به همین دلیل یادآوری و بیان نکاتی پیرامون این دغدغه‌ها شاید به رفع آنها نیز کمک کند. روزهای آغازین سال تحصیلی جزو روزهای سرنوشت ساز در تعلیم و تربیت است زیرا در این چند روز دانش‌آموز می تواند به تهذیب و تحصیل علاقه‌مند شود یا آنکه به طور کلی از حضور در مدرسه احساس انزجار کند. البته مقصر این احساس شادی و ناراحتی فقط خود دانش‌آموز نیست و دو رکن دیگر یعنی معلم و والدین نیز تاثیرگذار هستند.

برای شکل گیری ارتباط دانش آموز و مدرسه در قدم اول دانش آموز باید خود جدیدش را بشناسد و مسئولیتی که در سال جدید تحصیلی برعهده گرفته را قبول کند، اما گاهی خانواده هایی هستند که به جای فرزندشان، خودشان آن مسئولیت را به دوش می کشند و آن را انجام می‌دهند که همین مسئله به صورت غیر مستقیم دانش‌آموز را نسبت مدرسه بی خیال خواهد کرد. او می داند که والدینش به فکرش خواهند بود و او را رها نمی کنند. البته رها کردن و استقلال بیش از حد هم ضرباتی را وارد خواهد کرد. معلم نیز می تواند با رفتار محبت آمیز و به دور از جدیت در روزهای ابتدایی سال تحصیلی به شناخت و ایجاد ارتباط  دانش آموز کمک زیادی کند طبیعتا در پایه های اول، دوم و سوم این مسئله اهمیت بسزایی دارد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که با دانش آموز باید با چارچوب و قوانین رفتار کرد. یعنی معلم و والدین هر کدام باید در مدرسه و در خانه یکسری اصول و قانون تعریف کنند تا دانش آموز در آن چارچوب حرکت کند و پایبند بودن به این قوانین بسیار اهمییت دارد. به عنوان مثال والدین می بایست ساعتی را برای انجام تکالیف و خواندن دروس و ساعاتی را برای استراحت و رفع خستگی فرزندشان مشخص کنند. همچنین در تنظیم ساعت خواب، پرسش در مورد اتفاقات مدرسه و وضعیت رفتاری دانش آموز در آن روز و ایجاد عادت های غذایی مناسب از نکاتی است که والدین باید به آنها توجه داشته باشند.

مسئله ای که اکثر خانواده ها با آن درگیر بوده و شاید بعضی را کلافه کرده انجام تکالیف دانش آموز است. یک راه انجام تکالیف، پاداش و یا عامل تقویت‌کننده‌ى رفتار است و راه دیگر نیز آشنا نمودن دانش‌آموزان با اثرات و نتایج درس‌خواندن و انجام تکالیف است، فرزندان ما باید از روى منطق درک کنند که چرا باید تکالیف خود را به خوبى انجام دهند و چرا باید خوب درس بخوانند. آنها باید مزایاى درس خواندن و توفیقاتى را که از این راه متوجه آنان خواهد شد را بدانند و این امر باید با زبان منطقى و نه از روى جبر و الزام براى آنان تشریح گردد. در این صورت آنها با آشنایى لازم، به انجام تکالیف و درس خواندن اقدام و اهتمام خواهند نمود.

هماهنگی بین والدین و معلمان از دیگر نکاتی است که والدین باید بدان توجه کنند. اگر تکالیف و وظایفی که معلم بر عهده دانش آموز گذاشته با اقدامات ندانسته و بدون کارشناسی برخی از والدین همراه شد و نقض گردید آن وقت قطعا فضای ذهنی دانش آموز به هم ریخته خواهد شد و ادامه کار را سخت خواهد کرد.

شاید از نظر بعضی از خانواده تکالیف خواسته شده از دانش آموز توسط معلم بی فایده باشد اما باید توجه داشت که امروز زمان تکالیف پر حجم، زیاد و خسته کننده دهه های ۶۰ و ۷۰ گذشته و امروز با ورود نو معلمان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف فرهنگیان که طلایه داران تغیبر در نظام تعلیم و تربیت نیز هستند و با وجود معلمان متعهد، دانشمند و زحمتکش که در این عرصه مجاهدت می کنند تغییرات فراوانی نیز در این عرصه رخ داده که دلسوزان این عرصه را به فردایی روشن امیدوار کرده است.

  • نویسنده : رضا برزگربفروئی