مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان یزد بابیان اینکه مسئله نظام تعلیم و تربیت، مسئله ویژه‌ای است، تصریح کرد: نمی‌توان به آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد معمولی در ردیف سایر نهادها و سازمان‌های دیگر نگاه کرد.

به گزارش خبرنگار نارین؛ «علی خیراندیش»، مسئول واحد بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پسران پردیس شهیدان پاک نژاد ظهر امروز پیش از ایراد خطبه‌های سیاسی و عبادی نماز جمعه یزد توسط نماینده ولی‌فقیه در استان، سخنرانی کرد.

متن سخنرانی وی با محوریت معرفی دانشگاه فرهنگیان (مرکز تربیت معلم سابق)، دغدغه‌ها و دیدگاه‌های دانشجو معلمان انقلابی که مورد استقبال نمازگزاران جمعه قرار گرفت، بدین شرح است:

«هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ و یُزَکِّیهِمْ و یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَهَ و إِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضلال مُّبِینٍ. ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم بی‌سواد، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺖ ﺗﺎ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ آلودگی‌های ﻓﻜﺮﻱ ﻭ ﺭﻭﺣﻲ ﭘﺎﻛﺸﺎﻥ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺑﻴﺎﻣﻮﺯﺩ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ به‌یقین ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺁﺷﻜﺎﺭﻱ ﺑﻮﺩﻧﺪ.
آیه شریفه دوم از سوره مبارکه جمعه»
راه تعلیم و تربیت راهی است که بهترین انسان‌های تاریخ بشریت آن راه را رفته‌اند و پیامبران برای پیمودن آن مبعوث شدند. تأثیر و نقش بی‌نظیر تعلیم و تربیت در سعادت کشور مسئله فوق‌العاده مهمی است. بدیهی است تعلیم و تربیت عمومی کشور زیرساخت اصلی سعادت یک ملت است.
آموزش و پرورش به عنوان سنگ بنای آینده کشور با در برگرفتن همه‌ی اقشار جامعه در طی زمان و در اختیار داشتن دانش آموزان از سنین کودکی و تعلیم پذیری تا زمان شکل‌گیری هویت اولیه ایشان دارای قدرت تأثیرگذاری و تولید بالا در جامعه است.

آینده کشور در دست آموزش و پرورش و معلمان کشور است بهترین و آماده‌ترین نسل‌ها برای تعلیم و تربیت در اختیار معلم است.

آموزش و پرورش به سبب ویژگی‌های متمایزکننده ذاتی خود من‌جمله گستره وسیع مخاطبان و رسالت خاص خود یعنی تربیت شاکله وجودی افراد و تأمین نیروی انسانی کارآمد در پیشرفت و توسعه کشور نقش بی‌بدیل دارد.

برای یک تمدن سرمایه انسانی از همه‌ی سرمایه‌ها مهم‌تر است. یک کشور هرچقدر هم دارای پول و ثروت باشد اگر نیروی انسانی اندیشه ورز نداشته باشد به سرمنزل مقصود نخواهد رسید. در آموزش و پرورش است که نیروی انسانی تولید، پرورش و پردازش می‌شود.
درنتیجه نمی‌توان به آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد معمولی در ردیف سایر نهادها و سازمان‌های دیگر نگاه کنیم؛ درواقع آموزش و پرورش مسئله‌اش مسئله ویژه است. تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی مستلزم تلاش همه‌جانبه در تمام ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی است که عرصه تعلیم و تربیت از مهم‌ترین زیرساخت‌های متعالی همه‌جانبه کشور و ابراز جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته کشور در عرصه‌های مختلف محسوب می‌شود.

تعلیم و تربیت می‌تواند تحقق‌بخش حیات طیبه، جامعه عدل جهانی و تمدن اسلامی-ایرانی باشد. در پرتو چنین سرمایه انسانی متعالی است که جامعه بشری آمادگی تحقق حکومت جهانی انسان کامل را یافته و در سایه چنین حکومتی ظرفیت و استعدادهای بشر به شکوفایی و کمال خواه در سید تحقق این هدف نیازمند تلاش و کوشش مجدانه برای آشنایی با زیرساخت‌های نظام تعلیم و تربیت است.
در آموزش و پرورش دید آینده‌نگر و فرصت گران بهایی وجود دارد. دوازده سالی که کودک و نوجوان ما در محیط آموزش و پرورش می‌گذراند، فرصت بی‌نظیری است برای انتقال درست آرمان‌های انقلابی و ملی به آینده‌سازان این مرز و بوم.

امروز مهم‌ترین نیاز آموزش و پرورش کشور معلم است؛ معلمی که مصداق این کلام گهربار مولای متقیان علی علیه‌السلام است که می‌فرماید «من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا» کم سخنی نیست عبد کسی می‌شوم که به من کلمه‌ای را بیاموزد. این سخن تعارف نیست این بیان ایشان برای ما درس بزرگ است برای خود معلم و عموم جامعه تا معلم‌ها بدانند سنگ بناهای اصلی جامعه هستند.

معلمان پایه ریزان تمدن نوین و جهادگران در میدان کارزار با جهل و بی‌سوادی هستند و در راستای رسالت خود برای جامعه و نسل جوان آن هویت‌سازی فرهنگی می‌کنند اما متأسفانه هنوز جایگاه و منزلت معلم به صورت واقعی در جامعه تبیین نشده است و در اذهان عمومی شکل نگرفته است که این کار فقط با صحبت کردن امکان‌پذیر نیست بلکه نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و همه‌جانبه است.

معلم همان کسی است که در دل انسان چراغی روشن می‌کند و انسان را هادی می‌شود در مسیر من الظلمات الی النور و به سمت معرفت و حکمت رهنمون می‌کند؛ این بزرگ‌ترین چیزی است که در حیات انسان قابل‌تصور است. نقشی بالاتر از معلم در جامعه ما نیست.
معلم میدان‌دار آموزش و پرورش و در خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت است. بقیه پشتیبانی‌کننده او هستند. اگر از خاک طلا بسازیم یا با استخراج معدن انرژی هسته‌ای به وجود آوریم، معلم که انسان متعهد و با هویت اسلامی ایرانی تربیت می‌کند از آن بالاتر است. کار روی دوش معلم یکی از بزرگ‌ترین کارهایی است که بشر انجام می‌دهد؛ معلم احیاء کننده اعتقاد و عمل اسلامی است.
آن چیزی که امروز بیش از همه باید در آموزش و پرورشِ ما به آن توجه بشود، اعتقاد اسلامی و عمل اسلامی است که در دانش‌آموزان باید احیاء شود. باید این‌طور برنامه‌ریزی بشود که اگر کودکی از یک خانواده‌ی بی‌اعتقاد و بی‌مبالات نسبت به عمل و اعتقاد اسلامی به مدرسه می‌آید و وارد محیط تحت تصرف و تسلط آموزش و پرورش می‌شود؛
یا کودکی از خانواده‌ای می‌آید که آن‌ها اعتقاد و مبالاتشان هم نسبت به افکار و عمل اسلامی بد نیست، لیکن به خاطر بی‌سوادی و کمبودهای فکری و روانی والدین، توانایی اثرگذاری روی طفل را ندارند، باید اینجا آن خلأها جبران بشود؛
یعنی این کودک، هم علناً، هم عملاً، هم اعتقاداً، به یک آدم متدین تبدیل شود؛ باید همت معلم متعهد و متخصص ما این باشد.
معلمی یک حرفه فنی است یک کار هنری است که یادگرفتن لازم دارد. بستر مناسب یادگیری این حرفه دانشگاه فرهنگیان است؛ دانشگاهی است که از اواسط سال ۱۳۹۱ تأسیس‌شده است در جهت تربیت معلم گام برمی‌دارد.
به فرموده‌ی مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش کشور است. آموزش و پرورش امروز کشور ما به تحول احتیاج دارد.

تحول لفظی که نیازمند کارهای فراوانی است ازجمله ورود دانش آموزان هوشمند، مؤمن، پرانگیزه و پرتلاش باروحیه انقلابی به دانشگاه فرهنگیان که ان شاءالله جامه برازنده معلمی به تن کرده به عنوان دانشجو معلمان آینده‌ساز با پیروی از فرمایشات و مطالبات ولی‌فقیه در این مسیر خطیر همراه با جامعه‌ی عظیمشان معلمان عاشقانه، عالمانه و عالمانه قدم در راه تعلیم و تربیت نهاده و جنگ اراده‌ها در عرصه‌ی تربیت را جدی گرفته و در خط مقدم جبهه فرهنگی مجاهدانه در جهت ایجاد تحول در آموزش و پرورش بکوشند.
امید است که آن‌ها وزارت آموزش و پرورش را با جهت‌گیری صحیح برگرفته از سند تحول بنیادین از نقطه موجود به نقطه مطلوب برسانند و ریل‌گذاری آموزش و پرورش را جدی گرفته و خود مصداق تحول‌آفرینان در این عرصه باشند.

دانشجو معلمان نو ورودی که خود اندیشه ورزان و نویسندگان فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی خواهند بود تا ان‌شاءالله با یاری الهی و همت خالصانه دانشجو معلمان مؤمن از فرصت گرانبار آموزش و پرورش به نحو احسن استفاده‌شده و باتربیت انسان‌های آزاداندیش، عدالت‌خواه، پرهیزکار، دانا، خردمند، شجاع و اهل اقدام که سرمایه‌های اصلی ملت هستند در جهت پایه‌ریزی تمدن نوین اسلامی گام بردارند و در تحقق ظهور امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مؤثر واقع شوند.